Kauppaehdot

Näitä ehtoja sovelletaan kaikkiin Alandia Tech Trade Oy (jäljempänä ”Marineparts”) kanssa tehtyihin sopimuksiin. Tilaamalla tuotteen Marinepartsilta, asiakas hyväksyy ehdot ja sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja. Y-tunnus: 2260124-5.

VERKKOKAUPAN MYYNTIEHDOT MARINEPARTS.FI

1. Määritelmät, ehtojen soveltuvuus ja kaupan kohde

”Asiakkaalla” tarkoitetaan yksityishenkilöitä, yrityksiä ja muita organisaatioita, jotka tilaavat tavaroita Myyjän verkkokaupan, sähköpostin tai puhelimen kautta (”Asiakas”).

”Myyjällä” tarkoitetaan kauppiasta, joka ellei muuta ilmene on myös verkkokauppapaikan ylläpitäjä.

”Verkkosivulla” tarkoitetaan Myyjän verkkosivuja, joilla Myyjä ylläpitää verkkokauppaa.


Mitä näissä ehdoissa on säädetty Asiakkaan palautusoikeudesta muutoin kuin takuun tai virheen perusteella ei sovellu yritysasiakkaisiin.

2. Tilaus

Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä näiden ehtojen lisäksi noudattamaan Myyjän kulloinkin voimassa olevia muita sopimus-, käyttö- ja myyntiehtoja, joita Myyjä on ilmoittanut soveltavansa Verkkokauppaan. Asiakkaan on näin syytä tutustua huolellisesti myös Myyjän muihin Verkkosivulla oleviin toimitusehtoihin. Mikäli nämä ehdot ja Myyjän muut ehdot ovat ristiriidassa keskenään, sovelletaan ensisijaisesti Myyjän muita ehtoja.

Tilauksen yhteydessä Asiakkaan tulee aina ilmoittaa oma nimensä, postiosoitteensa, sähköpostiosoitteensa ja puhelinnumeronsa. Yritysasiakkaiden tulee lisäksi ilmoittaa yrityksen nimi ja y-tunnus. Alle 18-vuotiaan Asiakkaan tulee lisäksi ilmoittaa suostumuksen antaneen huoltajan nimi ja sähköpostiosoite tilauksen lisätieto-kentässä.

Tilauksen jättämisen jälkeen Asiakkaalle lähetetään tilausvahvistus. Sitova kauppasopimus tulee voimaan silloin, kun Myyjä on kirjallisesti vahvistanut tilauksen.

3. Hinnat

Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta eivät kuljetuskustannuksia. Kuljetuskustannukset tulevat hinnastossa esitettyjen hintojen päälle.

Asiakas valitsee tilauslomakkeen vaihtoehtojen perusteella toimitustavan ennen tilauksen vahvistamista. Kun toimitustapa on valittu, palvelu ilmoittaa valitun toimitustavan kuljetuskustannukset, jotka Asiakas hyväksyy maksavansa vahvistaessaan tilauksen. Asiakas näkee tuotteen ja kuljetuksen kokonaishinnan ennen tilauksen lopullista hyväksymistä.

Tilatut tuotteet myydään tilaushetken hinnalla. Kuitenkin jos tilaukseen tehdään muutoksia, määräytyy tuotteen hinta muutoshetken hinnan mukaisesti.

Kaikkien tuotteiden tuotetiedot näkyvät Myyjän sivustolla. Tuotetietovirheen takia tehtävä tuotteen palautus on asiakaspalautuksena maksuton ja palautus on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai se olisi kuulunut havaita.

Selvissä hintavirhetapauksissa Myyjä voi vedota erehdykseen, esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että Asiakkaan olisi pitänyt huomata se.

4. Maksuehdot ja maksun suorittaminen

Tiedot käytettävissä olevista maksutavoista ja -ehdoista löytyvät Myyjän verkkokaupan sivuilta ja tilauslomakkeesta.

Kun tuote noudatetaan postiennakkoa vastaan, tuote on noudettava postista postin ilmoittamaan määräpäivään mennessä. Muuten tilaus katsotaan peruutetuksi.

5. Toimitus

Tilaukset toimitetaan erikseen sovitun mukaisesti joko postitse tai Matkahuollon välityksellä tai noutamalla.

Myyjä toimittaa varastossa olevia tuotteitaan Asiakkailleen noin 1-3 päivän käsittelyajalla. Tämän lisäksi tulee tuotteen normaali kuljetusaika. Myyjä pyrkii ilmoittamaan, jos tuotteen käsittelyaika on pidempi kuin 7 päivää. Ilmoitetut toimitusajat ovat suuntaa antavia. Myyjä ei välttämättä pysty toimittamaan kaikkia tuotteita arvioidussa ajassa, vaan toimitusajat riippuvat tuotteiden saatavuudesta. Myyjä pidättää oikeuden rajoittaa tuotteiden myyntiä poikkeuksellisen suurissa erissä.

6. Palautusoikeus


Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus missä tahansa vaiheessa, myös siinä vaiheessa kun tilaus on jo käsitelty. Mikäli Asiakas ei halua lunastaa tilaustaan postista, on suositeltavaa, että hän kuitenkin ilmoittaa siitä kauppiaalle tai paikalliseen postiin. Tällaisissa tapauksissa Myyjällä on oikeus veloittaa Asiakkaalta postituskulut.

Tuotteilla on kuluttajansuojalain 6 luvun mukainen 14 päivän palautus- ja vaihto-oikeus postipaketin tai noutotilauksen noutohetkestä alkaen (mukaan lukien viikonloput ja pyhäpäivät, pois lukien noutopäivä).

Tuotteiden palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita. Palautusaikana Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen ja kokeilla sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä. Asiakas voi myös avata pakkauksen tutkiakseen ja kokeillakseen tavaraa menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa tavaraa käyttöön. Jos tavara on pakattu sinetöityyn tai vastaavasti suljettuun pakkaukseen, tulee pakkauksen olla avaamaton ja sinetin ehjä.

Palautusoikeus ei koske ns. hygieniatuotteita eikä Asiakkaalle erikoistilauksina toimitettuja tuotteita.

Postitse tapahtuva palauttaminen on tämän sopimuksen kohtien 7., 8. ja 9. palautustilanteissa Asiakkaalle kotimaantoimituksissa maksuton. Muita palautustapoja Myyjä ei korvaa ilman erillistä sopimusta. Ulkomailta tehtyjen palautusten postikulut maksaa Asiakas itse, ellei erikseen ole muuta sovittu.

Osto- tai noutohetkeksi katsotaan se päivä, jolloin paketti on lunastettu tai noudettu postista tai vaihtoehtoisesti kuitin päivämäärä. Asiakkaan velvollisuus on todistaa päivä, jolloin paketti on lunastettu postista, esimerkiksi postin kuitin avulla.

Asiakkaan on toimitettava tuotepalautukset aina:

a) alkuperäisessä paketissa (hyvin pakattuna) ilman turhia merkintöjä,
b) mukana kopio tilausvahvistuksesta
c) mukana takuu- ja palautuslomake täytettynä (löytyy Myyjän kotisivuilta),
d) viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran noutohetkestä.
e) varustettuna Asiakkaan tilitiedoilla

Myyjä palauttaa maksun viimeistään kolmenkymmenen [30] päivän kuluessa siitä, kun Myyjä on saanut takaisin palautetun tuotteen.

7. Takuu

Osalla tuotteista on tuotekohtainen takuu. Mikäli Myyjä on tarjonnut tuotteelle takuun, takuuaika alkaa tilausvahvistuksessa olevasta päiväyksestä ja kestää ilmoitetun takuuajan. >
Takuu päättyy, jos ensiostaja (Kauppalaskulla oleva nimi) luovuttaa vene/varaosa tai moottorin takuun voimassaoloaikana. Takuu ei voida siirtää kolmannelle osapuolelle ilman myyjän (Marineparts) hyväksyntää.
Tuotteen takuuvaihto tai korjaaminen ei pidennä tuotteen alkuperäistä takuuaikaa.

Takuun edellytyksenä on tuotteen tai sen osan käyttäminen valmistajan suositusten ja ohjeiden mukaisesti. Myyjä voi vapautua takuuvastuusta, jos Myyjä saattaa todennäköiseksi, että tuotteen huonontuminen tai rikkoutuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käytöstä tai muusta Asiakkaan puolelta johtuvasta seikasta. Jos myöhemmin esimerkiksi valmistajan tai huoltoliikkeen toimesta havaitaan, että tuote on rikkoutunut Asiakkaan huolimattomuudesta, on kauppiaalla oikeus veloittaa korjauksesta aiheutuneet kulut.

Tarkista aina, kun asennat varaosia, että osa on tarkoitusta varten sopiva. Emme ole vastuussa asennuksen yhteydessä aiheutuvista vaurioista, jos tuote on väärä. Mahdollinen korvaus väärästä tai väärin toimitetusta tuotteesta on sen ostohinta.

Kuluttajansuojalain mukaisesti Asiakkaan on ilmoitettava virheestä takuunantajalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun Asiakas havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se.

Tuotteet on toimitettava takuuhuoltoon aina:

a) alkuperäisessä paketissa (hyvin pakattuna),
b) mukana kopio tilausvahvistuksesta tai lähetyslistasta
c) mukana takuupalautuslomake täytettynä (löytyy tästä)
d) takuukorjaukseen lähetetään vain viallinen tuote, ei muita tuotteita tai tuotteen muita ei-viallisia osia

Myyjä voi lähettää puutteellisesti takuuhuoltoon lähetetyt tuotteet (kts. ohjeet yllä) takaisin Asiakkaan kustannuksella.

Myyjä hoitaa tuotteen takuuhuollon kuluttajansuojalain määrittelemässä kohtuullisessa ajassa.

Asiakkaan tulee takuuvirhetilanteessa ensisijaisesti kääntyä suoraan Myyjän puoleen, ellei Myyjä ole nimenomaisesti muuta ilmoittanut. Mikäli takuun on antanut aikaisemmassa myyntiportaassa joku muu kuin Myyjä, Myyjä ei vastaa takuun perusteella virheestä jos Myyjä on näin erikseen ilmoittanut.

8. Ostajan oikeudet virhetilanteessa

Mahdollinen takuu tai muu Myyjän antama sitoumus ei rajoita ostajan lakiin perustuvaa oikeutta vedota kaupan kohteessa olevaan virheeseen.

Jos luovutetussa tavarassa ilmenee virhe, Myyjällä on oikeus ensisijaisesti korjata virhe, jos tämä voi tapahtua kohtuullisessa ajassa ja siten, että Asiakkaalle ei aiheudu korjaamisesta kustannuksia tai olennaista haittaa. Jollei tämä ole mahdollista, Asiakas voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai virheetöntä tavaraa.

Jos virhe ilmenee kuuden (6) kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos Myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen.

Asiakkaan pitää ilmoittaa virheestä Myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Ostajan pitää toimia niin, etteivät vahingot aiheettomasti lisäänny. Viallinen tavara on toimitettava korjattavaksi tai vaihdettavaksi aina hyvin pakattuna, mukana kopio tilausvahvistuksesta.

Myyjä ei ole vastuussa tavaran virheestä tai luovutuksen viivästymisestä aiheutuneesta välillisestä vahingosta.

Tiedot, joita esitetään nettisivuilamme, on tarkoitettu vain tiedoksi. Ne eivät muodosta mitään takuita, esimerkiksi takuuta käyttökelpoisuudesta tai sopivuudesta yleiseen tai erityiseen käyttötarkoitukseen.

9. Vastuunrajoitus määrätyissä tilanteissa

Myyjän vastuu tuotteen huonosta saatavuudesta rajoittuu aina kaupan purkamiseen ja mahdollisesti etukäteen maksettujen rahojen palauttamiseen.

Myyjä ei ole vastuussa tuotteiden valmistajien sivuilla olevista tiedoista. Myyjän vastuu rajoittuu aina välittömiin vahinkoihin.

10. Asiakasrekisteri

Myyjä voi pitää Asiakkaistaan asiakasrekisteriä. Asiakasrekisteri on luottamuksellinen ja Myyjä sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja eteenpäin muille kuin rekisteriselosteessa mainituille osapuolille.

11. Muutokset verkkokauppaehtoihin

Näitä ehtoja voidaan muuttaa yksipuolisella päätöksellä ilman ennakkoilmoitusta. Sopimusehdot ovat Myyjän ja Asiakkaan välisessä suhteessa voimassa sellaisena kuin ne olivat kutakin tilausta tehtäessä. Uusiin tilauksiin sovelletaan aina Myyjän kulloinkin käytössä olevia sopimusehtoja, jotka löytyvät Myyjän kotisivuilta.

Mikäli Asiakkaalla on kysymyksiä liittyen yksittäiseen tilaukseen, näiden ehtojen tulkintaan tai soveltuvuuteen, Asiakasta kehotetaan ottamaan yhteyttä Myyjän asiakaspalveluun myynti@marineparts.fi.

12. Sovellettava laki ja riitojen ratkaiseminen

Näihin myyntiehtoihin sovelletaan Suomen lakia. Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttajaostaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne on nostettava Myyjän kotpaikan yleisessä alioikeudessa, MAARIANHAMINA ja Ahvenanmaan käräjäoikeudessa. Muussa kuin kuluttajakaupassa Myyjä voi nostaa kanteen myös Ahvenanmaan käräjäoikeudessa.

13. Force majeure

Force majeuren aikana Marinepartsin velvoitteet lykkääntyvät. Jos force majeuren alainen ajanjakso on pitempi kuin kaksi kuukautta, on molemmilla osapuolilla oikeus purkaa sopimus ilman minkäälaista vahingonkorvausvelvollisuutta.
Force majeure, eli ylivoimainen este, on ilmaisu luonnonmullistuksista sekä vastaavista ylivoimaisista olosuhteista, poikkeuksista, joista sopimuksen osapuolet eivät ole vastuussa (esimerkiksi lakot, maanjäristykset, kuljetushäiriöt, tuonti-ja vientikiellot).


Yrityksen tiedot

Alandia Tech Trade Oy / Marineparts Finland
Y-tunnus: 2260124-5
Kotipaikkakunta: Maarianhamina

puh. +358 (0)3 41092023
www.marineparts.fi
myynti@marineparts.fi

Kauppaehdot

Näitä ehtoja sovelletaan kaikkiin Suomen Marineparts (jäljempänä ”Marineparts”) kanssa tehtyihin sopimuksiin. Tilaamalla tuotteen Marinepartsilta, asiakas hyväksyy ehdot ja sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja. Y-tunnus: 2260124-5

VERKKOKAUPAN MYYNTIEHDOT 2012 MARINEPARTS

1. Määritelmät, ehtojen soveltuvuus ja kaupan kohde

”Asiakkaalla” tarkoitetaan yksityishenkilöitä, yrityksiä ja muita organisaatioita, jotka tilaavat tavaroita Myyjän verkkokaupan kautta (”Asiakas”).

”Myyjällä” tarkoitetaan kauppiasta, joka ellei muuta ilmene on myös verkkokauppapaikan ylläpitäjä.

”Verkkosivulla” tarkoitetaan Myyjän verkkosivuja, joilla Myyjä ylläpitää verkkokauppaa.

Nämä verkkokauppaehdot ovat Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n suosittelemat verkkokauppaehdot. Näitä verkkokauppaehtoja sovelletaan Myyjän ja Asiakkaan väliseen vene- ja moottoritarvikkeiden sekä -varaosien, venevarusteiden ja/tai vaatteiden verkkokauppaan kun kyseinen Myyjä on ilmoittanut soveltavansa niitä.

Mitä näissä ehdoissa on säädetty Asiakkaan palautusoikeudesta muutoin kuin takuun tai virheen perusteella ei sovellu yritysasiakkaisiin.

2. Tilaus

Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä näiden ehtojen lisäksi noudattamaan Myyjän kulloinkin voimassa olevia muita sopimus-, käyttö- ja myyntiehtoja, joita Myyjä on ilmoittanut soveltavansa Verkkokauppaan. Asiakkaan on näin syytä tutustua huolellisesti myös Myyjän muihin Verkkosivulla oleviin toimitusehtoihin. Mikäli nämä ehdot ja Myyjän muut ehdot ovat ristiriidassa keskenään, sovelletaan ensisijaisesti Myyjän muita ehtoja.

Tilauksen yhteydessä Asiakkaan tulee aina ilmoittaa oma nimensä, postiosoitteensa, sähköpostiosoitteensa ja puhelinnumeronsa. Yritysasiakkaiden tulee lisäksi ilmoittaa yrityksen nimi ja y-tunnus. Alle 18-vuotiaan Asiakkaan tulee lisäksi ilmoittaa suostumuksen antaneen huoltajan nimi ja sähköpostiosoite tilauksen lisätieto-kentässä.

Tilauksen jättämisen jälkeen Asiakkaalle lähetetään tilausvahvistus. Sitova kauppasopimus tulee voimaan silloin, kun Myyjä on kirjallisesti vahvistanut tilauksen.

3. Hinnat

Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta eivät kuljetuskustannuksia. Kuljetuskustannukset tulevat hinnastossa esitettyjen hintojen päälle.

Asiakas valitsee tilauslomakkeen vaihtoehtojen perusteella toimitustavan ennen tilauksen vahvistamista. Kun toimitustapa on valittu, palvelu ilmoittaa valitun toimitustavan kuljetuskustannukset, jotka Asiakas hyväksyy maksavansa vahvistaessaan tilauksen. Kaikki hinnat ilmoitetaan euroissa. Postin voimassaoleva hinnasto löytyy osoitteesta www.posti.fi/hinnat/, Matkahuollon hinnasto osoitteesta www.matkahuolto.fi. Asiakas näkee tuotteen ja kuljetuksen kokonaishinnan ennen tilauksen lopullista hyväksymistä.

Tilatut tuotteet myydään tilaushetken hinnalla. Kuitenkin jos tilaukseen tehdään muutoksia, määräytyy tuotteen hinta muutoshetken hinnan mukaisesti.

Kaikkien tuotteiden tuotetiedot näkyvät Myyjän sivustolla. Tuotetietovirheen takia tehtävä tuotteen palautus on asiakaspalautuksena maksuton ja palautus on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai se olisi kuulunut havaita.

Selvissä hintavirhetapauksissa Myyjä voi vedota erehdykseen, esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että Asiakkaan olisi pitänyt huomata se.

4. Maksuehdot ja maksun suorittaminen

Tiedot käytettävissä olevista maksutavoista ja -ehdoista löytyvät Myyjän verkkokaupan sivuilta ja tilauslomakkeesta.

Kun tuote noudatetaan postiennakkoa vastaan, tuote on noudettava postista postin ilmoittamaan määräpäivään mennessä. Muuten tilaus katsotaan peruutetuksi.

5. Toimitus

Tilaukset toimitetaan erikseen sovitun mukaisesti joko postitse tai Matkahuollon välityksellä tai noutamalla..

Myyjä toimittaa varastossa olevia tuotteitaan Asiakkailleen noin 1-3 päivän käsittelyajalla. Tämän lisäksi tulee tuotteen normaali kuljetusaika. Myyjä pyrkii ilmoittamaan, jos tuotteen käsittelyaika on pidempi kuin 7 päivää. Ilmoitetut toimitusajat ovat suuntaa antavia. Myyjä ei välttämättä pysty toimittamaan kaikkia tuotteita arvioidussa ajassa, vaan toimitusajat riippuvat tuotteiden saatavuudesta. Myyjä pidättää oikeuden rajoittaa tuotteiden myyntiä poikkeuksellisen suurissa erissä.

6. Palautusoikeus

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus missä tahansa vaiheessa, myös siinä vaiheessa kun tilaus on jo käsitelty. Mikäli Asiakas ei halua lunastaa tilaustaan postista, on suositeltavaa, että hän kuitenkin ilmoittaa siitä kauppiaalle tai paikalliseen postiin. Tällaisissa tapauksissa Myyjällä on oikeus veloittaa Asiakkaalta postituskulut.

Tuotteilla on kuluttajansuojalain 6 luvun mukainen 14 päivän palautus- ja vaihto-oikeus postipaketin tai noutotilauksen noutohetkestä alkaen (mukaan lukien viikonloput ja pyhäpäivät, pois lukien noutopäivä).

Tuotteiden palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita. Palautusaikana Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen ja kokeilla sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä. Asiakas voi myös avata pakkauksen tutkiakseen ja kokeillakseen tavaraa menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa tavaraa käyttöön. Jos tavara on pakattu sinetöityyn tai vastaavasti suljettuun pakkaukseen, tulee pakkauksen olla avaamaton ja sinetin ehjä.

Palautusoikeus ei koske ns. hygieniatuotteita eikä Asiakkaalle erikoistilauksina toimitettuja tuotteita.

Postitse tapahtuva palauttaminen on tämän sopimuksen kohtien 7., 8. ja 9. palautustilanteissa Asiakkaalle kotimaantoimituksissa maksuton. Muita palautustapoja Myyjä ei korvaa ilman erillistä sopimusta. Ulkomailta tehtyjen palautusten postikulut maksaa Asiakas itse, ellei erikseen ole muuta sovittu.

Osto- tai noutohetkeksi katsotaan se päivä, jolloin paketti on lunastettu tai noudettu postista tai vaihtoehtoisesti kuitin päivämäärä. Asiakkaan velvollisuus on todistaa päivä, jolloin paketti on lunastettu postista, esimerkiksi postin kuitin avulla.

Asiakkaan on toimitettava tuotepalautukset aina:

a) alkuperäisessä paketissa (hyvin pakattuna) ilman turhia merkintöjä,
b) mukana kopio tilausvahvistuksesta
c) mukana takuu- ja palautuslomake täytettynä (löytyy Myyjän kotisivuilta),
d) viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran noutohetkestä.
e) varustettuna Asiakkaan tilitiedoilla

Myyjä palauttaa maksun viimeistään kolmenkymmenen [30] päivän kuluessa siitä, kun Myyjä on saanut takaisin palautetun tuotteen.

7. Takuu

Osalla tuotteista on tuotekohtainen takuu. Mikäli Myyjä on tarjonnut tuotteelle takuun, takuuaika alkaa tilausvahvistuksessa olevasta päiväyksestä ja kestää ilmoitetun takuuajan. Tuotteen takuuvaihto tai korjaaminen ei pidennä tuotteen alkuperäistä takuuaikaa.

Takuun edellytyksenä on tuotteen tai sen osan käyttäminen valmistajan suositusten ja ohjeiden mukaisesti. Myyjä voi vapautua takuuvastuusta, jos Myyjä saattaa todennäköiseksi, että tuotteen huonontuminen tai rikkoutuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käytöstä tai muusta Asiakkaan puolelta johtuvasta seikasta. Jos myöhemmin esimerkiksi valmistajan tai huoltoliikkeen toimesta havaitaan, että tuote on rikkoutunut Asiakkaan huolimattomuudesta, on kauppiaalla oikeus veloittaa korjauksesta aiheutuneet kulut.

Kuluttajansuojalain mukaisesti Asiakkaan on ilmoitettava virheestä takuunantajalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun Asiakas havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se.

Tuotteet on toimitettava takuuhuoltoon aina:

a) alkuperäisessä paketissa (hyvin pakattuna),
b) mukana kopio tilausvahvistuksesta
c) mukana takuupalautuslomake täytettynä (löytyy Myyjän kotisivuilta)
d)takuukorjaukseen lähetetään vain viallinen tuote, ei muita tuotteita tai tuotteen muita ei-viallisia osia

Myyjä voi lähettää puutteellisesti takuuhuoltoon lähetetyt tuotteet (kts. ohjeet yllä) takaisin Asiakkaan kustannuksella.

Myyjä hoitaa tuotteen takuuhuollon kuluttajansuojalain määrittelemässä kohtuullisessa ajassa.

Asiakkaan tulee takuuvirhetilanteessa ensisijaisesti kääntyä suoraan Myyjän puoleen, ellei Myyjä ole nimenomaisesti muuta ilmoittanut. Mikäli takuun on antanut aikaisemmassa myyntiportaassa joku muu kuin Myyjä, Myyjä ei vastaa takuun perusteella virheestä jos Myyjä on näin erikseen ilmoittanut.

8. Ostajan oikeudet virhetilanteessa

Mahdollinen takuu tai muu Myyjän antama sitoumus ei rajoita ostajan lakiin perustuvaa oikeutta vedota kaupan kohteessa olevaan virheeseen.

Jos luovutetussa tavarassa ilmenee virhe, Myyjällä on oikeus ensisijaisesti korjata virhe, jos tämä voi tapahtua kohtuullisessa ajassa ja siten, että Asiakkaalle ei aiheudu korjaamisesta kustannuksia tai olennaista haittaa. Jollei tämä ole mahdollista, Asiakas voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai virheetöntä tavaraa. Jos virhe ei kuluttajakaupassa ole vähäinen, Asiakas saa purkaa kaupan ja vaatia vahingonkorvausta välittömistä vahingoistaan.

Jos virhe ilmenee kuuden (6) kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos Myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen.

Asiakkaan pitää ilmoittaa virheestä Myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Ostajan pitää toimia niin, etteivät vahingot aiheettomasti lisäänny. Viallinen tavara on toimitettava korjattavaksi tai vaihdettavaksi aina hyvin pakattuna, mukana kopio tilausvahvistuksesta.

Myyjä ei ole muissa kuin kuluttajansuojalain määräämissä tilanteissa vastuussa tavaran virheestä tai luovutuksen viiväs¬tymisestä aiheutuneesta välillisestä vahingosta.

9. Vastuunrajoitus määrätyissä tilanteissa

Myyjän vastuu tuotteen huonosta saatavuudesta rajoittuu aina kaupan purkamiseen ja mahdollisesti etukäteen maksettujen rahojen palauttamiseen.

Myyjä ei ole vastuussa tuotteiden valmistajien sivuilla olevista tiedoista. Myyjän vastuu rajoittuu aina välittömiin vahinkoihin, ellei Myyjän voida osoittaa syyllistyneen huolimattomuuteen.

10. Asiakasrekisteri

Myyjä voi pitää Asiakkaistaan asiakasrekisteriä. Asiakasrekisteri on luottamuksellinen ja Myyjä sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja eteenpäin muille kuin rekisteriselosteessa mainituille osapuolille.

11. Muutokset verkkokauppaehtoihin

Näitä ehtoja voidaan muuttaa yksipuolisella päätöksellä ilman ennakkoilmoitusta. Sopimusehdot ovat Myyjän ja Asiakkaan välisessä suhteessa voimassa sellaisena kuin ne olivat kutakin tilausta tehtäessä. Uusiin tilauksiin sovelletaan aina Myyjän kulloinkin käytössä olevia sopimusehtoja, jotka löytyvät Myyjän kotisivuilta.

Mikäli Asiakkaalla on kysymyksiä liittyen yksittäiseen tilaukseen, näiden ehtojen tulkintaan tai soveltuvuuteen, Asiakasta kehotetaan ottamaan yhteyttä Myyjän asiakaspalveluun (tiedot Myyjän kotisivuilla).

12. Sovellettava laki ja riitojen ratkaiseminen

Näihin myyntiehtoihin sovelletaan Suomen lakia. Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttajaostaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne on nostettava Asiakkaan asuinpaikan yleisessä alioikeudessa, ellei Asiakas halua nostaa kannetta Myyjän kotipaikan yleisessä alioikeudessa. Muussa kuin kuluttajakaupassa Myyjä voi nostaa kanteen myös Ahvenanmaan käräjäoikeudessa.

13. Force majeure

Force majeuren aikana Marinepartsin velvoitteet lykkääntyvät. Jos force majeuren alainen ajanjakso on pitempi kuin kaksi kuukautta, on molemmilla osapuolilla oikeus purkaa sopimus ilman minkäälaista vahingonkorvausvelvollisuutta.
Force majeure, eli ylivoimainen este, on ilmaisu luonnonmullistuksista sekä vastaavista ylivoimaisista olosuhteista, poikkeuksista, joista sopimuksen osapuolet eivät ole vastuussa (esimerkiksi lakot, maanjäristykset, kuljetushäiriöt, tuonti-ja vientikiellot).


Yrityksen tiedot

Alandia Tech Trade Ab / Marineparts Finland
Y-tunnus: 2260124-5
Kotipaikkakunta: Maarianhamina

puh. 0457 385 0000
www.marineparts.fi
myynti@marineparts.fi